Przejdź do treści

Pierwszy WIST PRZECIWKO GROM KOLOROWYM

  • przez

ŚPIESZ SIĘ… POWOLI

27.11.24

Pierwszy wist powinien być poprzedzony staranną analizą licytacji przeciwników. Co zrobić jednak,
gdy licytacja przeciwników jest krótka i mało informacyjna? Trzeba…”przycelować”. Poniższa tabela
pomoże nam celować lepiej niż przeciwnicy:

Priorytet wistuW co wistować
1.W asa, jeśli masz AK…
2.W singla (za wyjątkiem koloru atutowego)
3.W sekwens trzykartowy (KDW…, DW10…)
4.W kolor partnera
5.W atu, gdy sądzisz, że przeciwnik będzie przebijał coś w stole
6.W sekwens dwukartowy (KD…, DW…)
7.W dubla, w kolor nielicytowany


    Powyższa tabela wyczerpuje nie więcej niż 25% sytuacji. Co robić w pozostałych sytuacjach? Wybrać pomiędzy wistem pasywnym i atakującym.

    WIST PASYWNY

    Priorytet wistuW co wistować
    1.W kolor, w którym nie masz figury
    2.W atu (jeśli nie masz figury)
    3.W kolor, w którym masz najniższą figurę
    4.Spod waleta
    5.Spod damy
    6.Spod króla
    7.Asem
    8.W kolor, w którym masz dwie figury (ale nie sekwensowe)

    WIST AGRESYWNY

    Priorytet wistuW co wistować
    1.Spod króla (lub królem, jeśli drugi lub singlowy)
    2.Asem
    3.Spod damy (lub damą, jeśli druga lub singlowa)


    UWAGA: Z dwóch kolorów z tą samą figurą, wybieramy kolor krótszy!


    Prawie zawsze!

    1. Kiedy rozgrywający ma bardzo długi (7+) kolor atutowy.
    2. Kiedy rozgrywający ma układ dwukolorowy (5+5+) – wybieramy wist agresywny w pozostałe
      kolory.

    N otworzył 3 pik, a S podniósł do 4 pik.
    Pytanie: W co wistujesz z ręki E?


    Odpowiedź:
    1) Nie jest spełniony żaden warunek z tabeli 25%
    2) Wybieramy wist agresywny, bo przeciwnik ma 7+ pików.
    3) Mamy do wyboru asa kier lub asa karo. Oba wisty obkładają kontrakt od razu.


    ŚPIESZ SIĘ …POWOLI
    1) Powiedzmy, że zawistowałeś jednak w trefla. Rozgrywający wziął w stole,
    2) Na drugą figurę trefl wyrzucił kiera.
    3) Zagrał króla pik. Partner wziął asem
    4) Partner powtórzył pika. Rozgrywający wziął damą
    5) Rozgrywający zagrał pika. Wziąłeś waletem. Co dalej?
    Co ma rozgrywający?
    7 pików.
    Singla trefl.
    Singla kier, bo gdyby kiery miał dwa kiery, to na trzecią figurę trefl wyrzuciłby drugiego kiera.
    Zatem ma cztery kara.
    Śpiesz się …powoli. Teraz już nie ułatwiaj rozgrywki, grając na przykład asa karo. Zagraj spokojnie w
    trefla. Na damę trefl rozgrywający wyrzuci jedno karo. Zostanie mu w karach układ:
    K109
    D75
    Niech sam zgaduje, kto ma waleta!


    Pierwszego wistu można nie trafić. Ale to znaczy, że koniecznie trzeba to szybko nadrobić.